Tema - Ingredienser 1: Bikarbonat

Mitt första inlägg här, woop woop! Jag heter alltså Frida, är tjugo år och vart hipp som happ inbjuden att få vara med och skriva i den här bloggen i fredags. Ska bli riktigt roligt, jag har no poo'at i ungefär ett år nu och lär mig fortfarande. Hoppas på att få dela med mig av min resa, allt jag vet om no poo och själv få lära mig mycket mer.
Efter att ha diskuterat lite med Ida kom vi på den eminenta idén med temakategorier och inlägg, och börjar alltså med Tema - Ingredienser!
 
Först ut är bikarbonat, vilket man kan göra... ja, allt med!
 


Jag gillar Dr. Oetkers (finns andra, tydligen ska t ex ÖB och vissa ICA Maxi ha storpack) eftersom den är billig och finns överallt. Jag använder det främst till att skrubba ansiktet med, tycker det funkar riktigt bra på min aknehy. Jag har en hel del problem med stooora finnar (ni vet såna där som mest sitter på insidan i början och bara gör skitont), och bikarbonaten får dem att läka ut snabbare. 

Så, vad kan man mer använda det till?

  • Borsta tänderna. Bikarbonat bleker och slipar tänderna, men är starkt och kan slita en hel del på emaljen, därför rekommenderas inte att man använder det mer än ungefär en gång i månaden. Jag har själv inte prövat, tycker att det smakar konstigt, typ akvarievatten (Har inte smakat akvarievatten, vild gissning bara!), men eftersom jag (tyvärr) både röker och dricker kaffe kanske det vore nåt att pröva, det är ju som vi alla vet inte superschysst mot tänderna med koffein och nikotin. Bara doppa en blöt tandborste i bikarbonat och borsta på! Ta det lugnt bara om du har känsliga tandhalsar, då är inte bikarbonat nåt för dina tänder!

  • Dricka mot illamående, sura uppstötningar m.m. Mot "sur mage" med andra ord, och det här har jag faktiskt prövat! Jag är väldigt kräsmagad och mår illa väldigt ofta, speciellt på morgonen. Ett glas med ca en tesked bikarbonat och kallt vatten, gör att magen lugnar ner sig och illamåendet går ner. Och ja, det smakar som sagt "akvarievatten", men jag pinar mig igenom det, dricker snabbt, för att slippa må illa hela dagarna. 
    Kan vara bra att dricka det efter frukost, inte före, eftersom magen behöver vara sur för att kunna smälta maten, och bikarbonat är ordentligt basiskt. Visste ni förresten att många läkemedel som säger sig göra samma sak, till exempel Samarin, innehåller bikarbonat?

  • Mot dålig andedräkt. Detta har jag själv inte prövat, men läst en hel del positiva kommentarer om. Ta ett glas med vatten och lite bikarbonat och använd som munskölj, bikarbonat är super på att neutralisera dålig lukt istället för att bara dölja den!

  • Hemgjord deo. Den här har jag hört mååånga som är supernöjda med! Smält 1 dl kokosolja, och blanda i 1 dl bikarbonat och 1 dl majsstärkelse (t. ex. Maizena). Häll upp i burk eller liknande (har sett att vissa lägger en plastpåse i en tom toarulle och häller i, blir mer som ett "deostick" då.) och låt stelna. Bikarbonat neutraliserar ju som sagt dålig lukt istället för att dölja den.
    Tänkte själv pröva att göra denna när min alundeo är slut. Jag tvättar mig under armarna med bikarbonat ibland när jag duschar - inbillar mig att lukten håller sig borta mycket längre på så sätt!

  • Ansiktsmask/skrubb. Nopoo.se finns massvis med recept på peelingar och ansiktsmasker med bikarbonat. Du kan testa att blanda med honung till en smet och ha som ansiktsmask för att sen skrubba bort, blanda med mjölk då både bikarbonaten och mjölksyran är bra mot pormaskar, blanda med ricinolja (eller annan favoritolja) eller helt enkelt bara med vatten. Bikarbonat är ju lite av en mirakelprodukt, och funkar bra mot både akne och pormaskar.
    Jag tvättar med African black soap varje dag och gnossar sen in ansiktet med bikarbonat medan ansiktet fortfarande är blött. Låter det sitta ca. 5-10 minuter innan jag sköljer bort och smörjer ansiktet. Jag har otroligt tålig hy, kan göra i princip vad som helst utan att hyn sparkar bakut, och kan därför skrubba ansiktet varje dag utan problem. Har du känsligare hy, kanske lite torr (till skillnad från mig där all foundation i världen rinner ner i urringningen under dagen) så kan det vara bra att inte mixtra för mycket, kanske bara skrubba en-två gånger i veckan. Men allas hud är olika så du får testa dig fram!

  • Städ/rengöring. Bikarbonat är super till att ta bort fläckar från handfat, ugn, kastruller mm. Jag använder alltid bikarbonat på handfatet i badrummet - strör ut lite på fläckar från smink, krämer osv. och låter sitta kanske fem minuter. Sen är det bara ta en trasa och gnugga, alternativt en nagelborste om det är riktigt envisa fläckar. Kommer aldrig mer använda äckligt Vanish som min sambo envisas med att köpa hem - bikarbonat är superbilligt och funkar så otroligt mycket bättre!
    Man kan även använda bikarbonat till diskhon i köket!
    I brända kastruller har jag fått tipset om att strö lite bikarbonat i botten och hälla på äppelcidervinäger (ÄCV). Tydligen ska reaktionen mellan surt och basiskt lösa upp smutsen. Har inte prövat men jag tror det kan funka bra!

  • Ta bort dålig lukt. Som sagt så är bikarbonat bra på att neutralisera dålig lukt. Du kan t.ex. använda det till att rengöra kylskåpet med om något luktar illa och lukten satt sig i skåpet (Torka ur med bikarbonat och ställ sen in en skål med ättika. All lukt borta!). Jag använder det främst till våran kattlåda. När lådan är tom, strör jag lite bikarbonat i botten innan jag häller på kattsanden. Ibland strör jag lite på toppen också när jag tycker det luktar illa trots att jag rensat lådan. Det är inte farligt för kissemissarna så oroa er inte! Det tar bort lukten riktigt riktigt bra, och nu tänkte jag pröva att använda det i botten på sophinken, hoppas att det funkar lika bra där - inget luktar så illa som gamla matrester.

  • Tvätta kläder. Det här har jag inte heller prövat själv, men kan tänka mig att det funkar bra. Svettiga träningskläder kan ju vara svårt att få bort svettlukten ur, om man som jag inte använder sköljmedel med massa parfym i som kan dölja lukten. Lite bikarbonat i tvättmedelsfacket ska funka precis som jag beskrivit ovan, neutralisera dålig lukt istället för att dölja den.
Och sist, men inte minst...
 
  • Tvätta håret. Att tvätta håret med bikarbonat är, enligt det jag lyckats läsa mig till, den "ursprungliga" no poo-metoden. Jag har prövat några gånger och tycker om att det gör håret ordentligt rent och ger bra volym.
    Jag har läst flera sätt att göra detta på, man får helt enkelt pröva sig fram till vilken metod som passar bäst. Vissa blandar bikarbonaten med vatten till en smet och gnuggar in i håret. Andra löser upp den i mycket mer vatten och häller över håret samtidigt som en gnuggar in det i hårbotten. Mängden bikarbonat som behövs beror lite på hur långt och tjockt hår du har, precis som med allt annat inom No 'poo får man pröva sig fram!
    Sen kan man också blanda bikarbonaten med balsam, det kallas CBS (Conditioner-baking-soda) och var det jag prövade innan jag vågade mig på enbart BS (Bakingsoda). Blanda bikarbonat och balsam och späd med lite vatten till önskad mängd, sen är det bara massera in i håret som vanligt.
    Eftersom bikarbonat är väldigt basiskt är en sur efterskölj nästan ett måste - blanda 1 del äppelcidervinäger med 10 delar kallt vatten (även här får du pröva dig fram med mängden, en del använder bara en msk ÄCV till en liter vatten t ex) och häll över håret det sista du gör i duschen. Skölj inte ur, ÄCV återställer PH-balansen i hårbotten och sluter fjällen på hårstråna så håret blir glansigt och lätthanterligt.
 
Har ni fler bra användningsområden? Tipsa gärna!

Källor:


Kommentarer
Anonym

Neem kapslar tar bort överflödig serum. Finnar försvinner direkt iallafall små. Håret blir ej fett heller och kunde gå 4 dagar utan att duscha håret. Köp organic india.

2016-02-24 @ 10:23:26


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Skönhetsskafferiet - Beautypantry

Skönhetsrutinerna direkt från skafferiet

RSS 2.0