Tema - Ingredienser 3: Kokosolja

Näst ut är kokosoljan. Även här använder jag mig av Kung Markattas, billig och finns på de flesta Ica-butiker. Den smakar och luktar gudomligt, men gillar man inte lukten/smaken av kokos har Cocosa en kallpressad sort utan smak och lukt men med alla gottiga näringsämnen kvar, finns att köpa på Bodystore och vissa hälsokoster, t ex Hälsa för alla. Precis som med alla andra oljor man kan använda till hud och hår ska den vara kallpressad och oraffinerad, med andra ord inte upphettad. Vid upphettning tappar oljan massor av viktiga näringsämnen, och det är oftast dem man är ute efter när man smörjer t ex ansiktet med en viss olja. Därför ska man aldrig, och jag säger aldrig, köpa kokosfettet i silverpaket som finns i kyldisken. Det är superprocessat och raffinerat och har därmed inget nyttigt kvar i sig, varken som matfett eller kroppssmörj.
 
  • I smoothies, te & kaffe. Jag brukar ha i ca. en tesked kokosolja i morgonteet, det smakar jättegott i de flesta tésorter, man får mjuka läppar och det gör kroppen gott. Olja på morgonen ska hjälpa kroppen att "rena sig inifrån", det ska hjälpa mot bland annat finnar, pormaskar och allmänt oren hy. Dessutom hjälper kokosoljan till att stärka tarmhälsan och ska hjälpa bra mot IBS, magsår och Ulcerös Kolit. 
    Det ska också hjälpa till att stabilisera sköldkörteln. Kanske skulle jag börja äta mer kokosolja, jag har Hypotyreos vilket innebär att min sköldkörtel inte fungerar.
    I kaffe tycker jag inte att det är jättegott, men har hört andra säga att de älskar smaken. 
    Ett tag var jag jätteproduktiv och gjorde smoothies till frukost varje morgon (lite frysta bär, en banan, yoghurt, havregryn och så ner i mixern), då hade jag alltid i ca en matsked kokosolja. Det gör smoothien mer krämig och jättegod, plus alla näringsämnen man får i sig också.

  • Deo. I no 'poo-grupperna på Facebook har jag sett många skriva att de är jättenöjda med antingen enbart kokosolja som deo eller en annan hemgjord variant. Den gör du genom att smälta ½ dl kokosolja i vattenbad på låg värme och blandar det med ½ dl bikarbonat och ½ dl majsstärkelse (typ Maizena). Häll upp i t ex en tom deobehållare eller bara en glasburk, låt svalna och smeta i armhålorna!
    Jag prövade häromdagen att smeta ren kokosolja i armhålorna när det var 23 grader och stekhett här hemma, det funkade riktigt bra trots att jag toksvettades!

  • Solskydd. Kokosolja innehåller naturligt titandioxid, skyddar mot både UVB och UVA-strålning och har dessutom en spf på 15. Det finns andra oljor med högre spf (t ex Hallonfröolja som har en spf på mellan 20 och 50), men 15 duger ju dom dagar som inte är superheta.

  • Mot svamp. Kokosolja fungerar mot svamp både i underliv och till exempel armhålor, naglar etc., smörj smörj smörj med kokosolja så ska du se att det blir bättre!

  • Kroppssmörj. Kokosolja är underbart att smörja huden med efter dusch, dessutom luktar det supergott. Det ska dessutom funka riktigt bra mot psoriasis (kanske skulle prova i hårbotten, misstänker psoriasis där) och diverse eksem. Ida tipsade om att ha det i en skrubb, blanda kokosolja och socker eller salt (salt kan vara uttorkande, obs obs) i en burk/skål och skrubba på, huden blir supermjuk!
    Jag har tidigare gjort eget bodybutter med kokosolja, sheasmör och rapsolja, recept finns här. Använder efter varje dusch, har hjälpt jättemycket mot min KP på överarmarna (torra prickar kan man säga, läs mer om KP här)!


  • Oil pulling. Detta hade jag helt glömt bort innan Ida tipsade om det, det var en hel del prat om det här i No'poo-grupperna på Facebook för ett tag sedan. Oil pulling går helt enkelt ut på att man, genom munnen, rensar kroppen på bakterier, gifter, svamp med mera. Ta en sked olja och swisha runt i munnen ca. fem minuter (eller längre om du klarar det), spotta sedan ut det i soppåsen, inte handfatet eller toaletten - det blir stopp i avloppet. Svälj inte oljan, den har du ju nyss samlat upp massor av snusk från kroppen med. Här finns en bra instruktionsvideo och mer information om Oil pulling. Det ska hjälpa mot alla möjliga åkommor och förebygga tandlossning.
    Jag ska absolut testa detta, hoppas att det kan hjälpa mig mot min akne!

  • Hårinpackning. Som ni säkert redan listat ut funkar kokosoljan bra även till håret. Jag har själv inte prövat, har superfett hår som det är nästan omöjligt att tvätta ut oljor ur, men har hört flera som verkligen gillar hur blankt och mjukt håret blir efter en inpackning med kokosolja! Hur man får oljan ur håret beror mycket på ens hårtyp, jag läste om en tjej som kunde tvätta ur kokosolja med bara vatten. Vill du inte använda schampoo eller något med sulfater ska det fungera med balsam. Häv i balsamet i torrt hår och låt sitta ca. 30 minuter, skölj. Är det inte borta, kör en omgång till!
    Kokosolja ska också funka mot löss, oljan lägger sig som en hinna runt hårstråt och kväver lössen. Det ska dessutom bli lättare att kamma bort äggen på så sätt, de "glider" av hårstråt mycket lättare.

  • Matlagning. Jag använde kokosoljan i maten när jag gjorde Sataykyckling med jordnötssås för nån vecka sen, dels blandade jag det med kryddblandningen till kycklingen och stekte dessutom löken till såsen i kokosoljan. Oljan smakar underbart och klarar höga temperaturer, på så sätt behåller den många näringsämnen även vid matlagning, ska absolut använda den i maten igen.

  • Massageolja. Som alla andra vegetabiliska oljor så går kokosoljan att använda som massageolja. Att den är fast spelar ingen roll, den smälter fort vid hudkontakt!
    Jag har också fått tipset att använd det som glidmedel vid sex. Eftersom kokosoljan också är bra mot svamp så blir det ju dubbelt så bra! 
    Undvik alla vegetabiliska oljor om du använder kondom/femidom däremot, oljan försvagar gummit vilket gör att kondomen väldigt lätt går sönder, då är det bättre att använda vanligt Klick glidmedel till exempel. 

  • Ansiktskräm. Kokosolja är en väldigt fet olja, och många upplever att den är portäppande vilket kan leda till finnar. Men det verkar vara väldigt individuellt eftersom jag också läst om många som tycker den fungerar super mot finnar tack vare att den innehåller mycket laurinsyra. 
    I vilket fall som helst så ska det även funka bra på torr hy, och mot rynkor, åldersfläckar med mera.

  • Tandkräm. Som sagt, kokosoljan är bra för munhälsan och förebygger bland annat tandlossning. 
    Blanda kokosoljan med lite bikarbonat, och kanske en droppe pepparmintsolja om du vill ha mintsmaken, och använd som tandkräm. Men, som jag skrev i inlägget i bikarbonat så bör det inte användas för ofta eftersom det är ganska starkt slipande och dessutom inte bra för känsliga tandhalsar.
 Har ni där ute några bra tips? Kommentera så uppdaterar jag inlägget med fler punkter!
 
Källor:
Morotsliv.se
No'poo facebook-grupper
Mamanatural.com
5 varv i rondellen


Kommentarer
frida svensson

är det inte problematiskt med sådana här kemkok att det härsknar snabbt?

Svar: Olja härsknar inte alls fort. Mitt bodybutter har hållt i ca sex månader och ser fortfarande ok ut! Så länge man inte får ner fukt i burken eller gör en kräm med något som innehåller vatten, t ex Aloe vera, behövs inga konserveringsmedel :))
skonhetsskafferiet.blogg.se

2013-07-12 @ 10:54:28


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Skönhetsskafferiet - Beautypantry

Skönhetsrutinerna direkt från skafferiet

RSS 2.0