Presenttips till alla hjärtan.

Hej alla fina! 
Förra veckan värmde jag ihop presenter till alla hjärtans dag utefter ett recept i den här videon. 
Det är massagebarer, man kan helt enkelt använda dem vid massage eller som insmörjning
 Jag hade i: 
- Svenskt bivax
- Eko kallpressat kakaosmör
- Eko och rått sheasmör
- Kallpressad kokosolja
- Eko kakaonibs
- Torkade rosblad. 



I videon smälter hon allt i mikron, men jag gjorde det i vattenbad istället. Mindre riskfyllt (bivax kan börja brinna) och dessutom hälsosammare (är inget fan av de där värmevågorna..). 

Jag köpte stålfatet för tio kr på seconhand, tyckte det var himla smidigt med handtagen. För att inte bränna mig tryckte jag fast korkar som jag först skurit ett jack i. Sedan var det bara att smälta bivaxet i vattenbadet. Därefter lade jag i ingredienserna eftersom, utom kakaon och rosbladen. Hur mycket man ska ha i beror på hur mycket man ska göra, jag är en höftare och chansade lite efter videon


När allting smälter kan du under tiden fylla formarna du ska använda med kakonibs (jag hackade mina, eftersom de skulle bli så små) och rosblad (som jag krossade med fingrarna). Jag använde mig av en silikonform, det var det jag hade hemma. Egentligen ska man bara ha vatten i dessa, så vet inte om de tål värme egentligen. Så, det kan man tänka på! Kolla hur mycket era tål osv. 


Sen bör du röra om i den smälta blandningen, så att allt bivax inte hamnar i ett hjärta, kakaosmöret i ett annat osv. Häll sedan upp i formarna och låt dem svalna. Du kan lägga dem i kylskåpet några timmar om du vill. 



Sen är de klara! Jag slog in mina i cellofanpapper. Finns definitivt mer miljövänliga alternativ: glasburkar t.ex. 
 



Om man nu vill göra de här men inte har allt hemma och det är lite tomt i plånboken?
Då tipsar jag om dessa ersättningar: 
- För bivax: annat vax, men bivax är relativt billigt och lätt att få tag i. Dyrt på hälsokost dock. Köp av lokal biodlare istället. Jag har själv beställt från Perssons bigårdar
- För kakaosmör: Smöret är rätt fast, jag tror det går att utesluta det helt, man kan istället ha mer biax om man vill ha de fastare. 
- För kokosolja: Den här oljan är fast, men smälter mot huden. Annan vegetabilisk olja: raps, oliv kan funka. För att hålla fastheten kan du ta lite mer bivax/kakaosmör. 
- Sheasmör, kakaonibs, rosblad: kan uteslutas. I videon använder hon kokosflingor också.
 
Förvara dem gärna i kylskåpet tills de ges bort :) 
Kom ihåg: Vissa pollenallergiker kan vara känsliga mot bivax. Nötallergiker kan vara känsliga mot sheasmör. 

Hildablue har skrivit ett supertipsinlägg för andra presenter till allahjärtansdag, kika här

Expermintera på nu och ha en fin vecka!
/Ida


Kommentarer
Rebecca

fint :)

Svar: Tack! :)
skonhetsskafferiet.blogg.se

2013-02-21 @ 09:52:37
URL: http://rebeckhaam.blogg.se
Anonym

Man borde kunna ta vit choklad om man inte hittar ren kakaosmör.

Svar: Möjligtvis. Vet inte hur det blir med allt socker i den vita chokladen dock, skadar inte att prova :D
skonhetsskafferiet.blogg.se

2013-02-23 @ 09:44:17
Mimas Hälsa&Skönhet

Ett kanonbra julklappstips också! :)

Svar: Javisst :) /Ida
skonhetsskafferiet.blogg.se

2014-11-11 @ 20:06:11
URL: http://lackerskan.ratata.fi


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Skönhetsskafferiet - Beautypantry

Skönhetsrutinerna direkt från skafferiet

RSS 2.0