Tema - Ingredienser 2: Äppelcidervinäger

Dags för nummer två då, denna gång Äppelcidervinäger, eller ÄCV!
 
Jag använder Kung Markattas äcv för tillfället. Ingen särskild anledning, den var helt enkelt billigast på Ica Maxi här hos oss. Det finns en hel uppsjö av olika märken, se bara till att det inte är typ "Äppelcidervinäger med honung" eller liknande, utan bara vinäger. Och precis som bikarbonat använder jag äcv i ansiktet mot akne, som ansiktsvatten. Men även äcv har massor av användningsområden, här kommer några.
 
  • Mot finnar. Jag använder det dagligen som ansiktsvatten. Ungefär 1 del äcv och 9 delar vatten blandat i en flaska som står i badrumsskåpet. Egentligen behöver man nog någon sorts konserveringsmedel när man har det stående med vatten i, men mitt funkar bra än så länge. Jag häller lite på en bomullstuss och gnuggar i ansiktet efter tvätt och innan smörj. Det funkar också som punktbehandling, ta lite äcv på en tops och dutta på finnen, låt sitta över natten. 
    Hur stark man ska göra blandningen är väldigt individuellt, jag punktbehandlar mina finnar med outspädd äcv ibland och ansiktsvattnet höftar jag bara när jag blandar. Jag har som sagt väldigt tålig hy, så om du får rodnader som hettar och inte går ner efter ca 10 minuter har du nog använt en alldeles för stark blandning, och kan behöva smörja med t.ex Aloe Vera för att lugna huden.

  • Surskölj. Detta nämnde jag lite kort i förra inlägget. Det mesta som är rengörande är också basiskt. Huden gillar att vara sur och därför rubbas PH-balansen i hårbotten när du tvättar. Värst är bikarbonat och tvål som t.ex African Black Soap och Aleppo, eller schampookakor som t.ex JR Liggett's. Förutom att du rubbar PH-balansen kan håret och kännas strävt och "frissigt" efter tvätt, det beror på att fjällen på hårstråna luckrats upp. 
    Blanda 1 del äcv och 9 delar kallt vatten (här får du testa dig fram - mitt hår blir väldigt lätt fett och behöver inte alls så mycket äcv, kanske 1 msk till en halvliter vatten) och skölj håret med detta det sista du gör efter tvätt. Skölj inte ur sursköljen, då försvinner mycket av effekten. Det kalla vattnet hjälper till att stänga fjällen på stråna och vinägern både återställer PH-balansen i hårbotten och gör håret mjukt och glansigt.
    Och don't worry, vinägerdoften försvinner när håret torkat!

  • Dricka. Äppelcidervinäger ska hjälpa mot allt möjligt om man blandar lite med vatten i ett glas och dricker. Pröva det direkt efter en måltid om du har problem med halsbränna. 
    Dessutom innehåller äcv massa härliga ämnen som t.ex pektin, vilket ska hjälpa mot högt blodtryck och kolesterol. Äcv ska också hjälpa kroppen att rena sig inifrån, vilket jag fått som tips mot min akne.
    Jag tror inte att äcv smakar jättegott, men har hört att en blandning av äcv + vatten + honung ska vara helt ok! Honungen sötar lite och ska göra smaken mer aptitlig.

  • Mot vårtor. Dränk en bomullstuss i äcv och tejpa mot vårtan. Huden kan svullna upp lite eftersom äcv är så starkt. Byt ut tussen när den torkat, efter ett tag ska vårtan ramla av och när den gjort det kan det vara bra att sätta på en ny tuss med äcv, för att hindra vårtan från att komma tillbaka.

  • Rengöring. Blanda en del Äcv med två delar vatten och använd för att rengöra micron, badrumskaklet, köket, kylen med mera. När jag lyckades bränna fast massvis med jordnötssås i en kastrull fick jag tipset att blanda äcv och bikarbonat i botten och låta stå en stund. Det bubblar och fräser som reaktion mellan surt och basiskt, efter en stund går det mycket lättare att diska!
 
Har du fler tips? Kommentera gärna så lägger jag till fler punkter! 
 
Källor:
Global Healing Center
MindBodyGreen
Care2.com


Kommentarer
Helena

Åh vad jag gillar dessa temainlägg! Superduper bra och användbara! Forsätt gärna med fler :). /Helena

Svar: Tack, kul att du gillar dom!! Ja det kommer fler, håll utkik! :)) /Frida
skonhetsskafferiet.blogg.se

2013-05-29 @ 08:34:25
URL: http://blygamyran.wordpress.com
Simone

Funderar på att prova schampobar eftersom mitt hår bara håller sig rent i ett par dagar med balsammetoden, men du menar alltså att det torkar ut hårbotten? Har funderat just på JR Liggett's.

Svar: Nu är det Frida som har skrivit det här inlägget men jag kan försöka svara i alla fall. Ja, t.ex. schampobarer kan vara för basiska, som Frida skrivit i inlägget. Hårbotten vill vara sur. Men om du vill prova schampobar så kör då med surskölj, så fixar sursköljen ph-balansen så det inte håller sig basiskt efter tvätten med schampobar. Man kan också göra surskölj med annan vinäger, t.ex vitvinsvinäger eller så kan man använda t.ex. citron. Håret kan lukta vinäger när det ännu är blött, men när det torkat så finns det ingen doft alls kvar.

Tack för din kommentar Simone och funderar du på något mer så fråga bara :)
Ha en fin helg
/Ida
skonhetsskafferiet.blogg.se

2014-04-02 @ 16:25:41
URL: http://atsimones.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Skönhetsskafferiet - Beautypantry

Skönhetsrutinerna direkt från skafferiet

RSS 2.0