Mina rutiner

Som jag nämnt ett par gånger så fajtas jag med ganska ordentlig akne i ansiktet. Jag har prövat allt möjligt, allt från pooigaste pooet från Neutrogena till honung. Tänkte därför berätta lite om hur mina rutiner ser ut, har äntligen hittat vad som passar mig bäst och blir gladare för varje dag när jag ser mig i spegeln.
Här är det jag använder just nu, en del dagligen, en del vid behov:
 
African Black Soap
Aloe Vera gel
Arganolja
Hamamelissvatten
Ylang ylang
Tea tree
Sheasmör
 
Ja, jag är lite avundsjuk på Idas packning som ni såg i inlägget här nedanför, tyvärr sköter inte min hy sig själv på det sättet än. Men målet är att kunna tvätta med enbart vatten då och då, även om det kommer ta ett tag innan jag är där.
Så, vi börjar uppifrån då.
 
 
African Black soap från Akoma Skincare.
Den här fantastiska tvålen förtjänar egentligen ett helt eget inlägg, men det får jag ta senare eller helt enkelt säga att Hilda Blue har skrivit ett superbra inlägg om just det här
Den tillverkas iallafall enligt tradition i Afrika, den här av ett kvinnokooperativ i Ghana, och sägs hjälpa mot mjäll, akne, eksem osv. Den funkar till både kropp, ansikte och hår. Iallafall, jag använder den dagligen till att tvätta ansiktet. Jag älskar känslan jag får efter att ha använt den här, det är verkligen squeaky clean. Ibland avslutar jag tvätten med en bikarbonatskrubb eftersom tvålen har en förmåga att få fram en massa döda hudflagor som ska bort. Efteråt blir jag verkligen bebismjuk i ansiktet och... ja, min akne har blivit sjukt mycket bättre. 
Jag tror att det även beror på att jag slutade sminka mig i början på sommaren, men tvålen har verkligen hjälpt till. Och de finnar jag fortfarande får läker mycket fortare när jag använder tvålen.
Jag prövade för övrigt en jättehärlig ansiktsmask/skrubb med denna för ett tag sedan. Ta en tesked socker i handen, blöt en liten bit av tvålen och gnussa runt i sockret. Du får ett jättetjockt och härligt lödder som man kan använda som ansiktsmask. Har det i ansiktet och låter det sitta tills det torkar. Sköljer av, smörjer in ansiktet och tadaaa, bäbismjuk!
Jag köper som sagt min hos Akoma, mest för att den är billig, innehåller ingen palmolja och jag tycker deras affärsidé är fin. Akamuti är ett annat engelskt företag som säljer egen African black soap, dock innehåller den palmolja så jag har inte provat den. På iHerb finns en från märket Nubian Heritage, som jag var sugen på att pröva tills jag insåg att även den innehöll palmolja. Suck.
 
 
Aloe Vera gel.
Ett måste i mitt badrumsskåp. Aloe vera sägs ju vara bra mot allt möjligt, t ex solbränna, eksem och irriterad hud i allmänhet. Jag använder den mot min akne, och rodnader på näsa och haka. Tycker att min hy ser mindre rödflammig ut nästan direkt och den håller en del av glansigheten borta under dagen. Smörjer med Aloe plus olja dagligen efter att ha tvättat med African black soap.
Just nu använder jag den här från Life, den är billig och sisådär med innehållet. Jag märkte att de precis ändrat innehållet sist jag köpte den och vart lite sur när jag kom hem och såg det. Gillar inte att smörja ansiktet med "acrylate", men frågade iallafall i Hardcore No Poo-gruppen på Facebook om detta och fick som svar att nej, det är inte plast det handlar om. 
Phenoxyethanol är en annan grej jag inte är jättebundis med egentligen. Det är ett konserveringsmedel som ofta används istället för Parabener, men som inte är särskilt mycket bättre egentligen. Det kan orsaka skador på njurarna, levern och nervsystemet om man utsätts för ämnet under lång tid. Dessutom används det tydligen som bedövningsmedel på fiskar så det är inte något som ska spolas ner i avloppet. Läs mer om Phenoxyethanol här.
Nästa gång tänkte jag desta denna från märket Lily of the Desert eller denna från Aubrey Organics.

 
Arganolja.
Jag köpte den här på Hälsa för alla, men rekommenderar alla att köpa arganolja på nätet - den är okristligt dyr här i Sverige. Jag tror att jag betalade 210kr för den här flaskan på 100ml, finns betydligt billigare på t ex iHerb, Dragonspice eller Akoma
Arganolja rekommenderas ofta till "äldre" hy eftersom den ska ha lite "anti-age"-egenskaper. Anledningen till att jag valde att pröva den är för att jag fick höra att den är super på oren hy... Jag har/hade en hel del pormaskar på näsan och hakan. Det är en relativt tunn olja och ja, jag älskar den. Den går in snabbt i huden och jag är absolut inte redo att byta ut den, vågar knappt rucka på några rutiner alls nu när jag fått så mycket finare hy. 
Enda nackdelen är väl att den luktar typ ladugård. En diskussion var uppe i en av No'poo-grupperna på Facebook för ett tag sedan, vissa beskrev lukten som hästgödsel, andra ladugård och en del tyckte den luktade gott. Det är alltså inget fel, utan arganolja luktar unket helt enkelt. Jag använder den alltid ihop med eteriska oljor så lukten är något jag väldigt sällan besväras av!
Just denna finns att köpa på Naturkosmetikkompaniet/Crearome och diverse hälsokostbutiker.
 
 
Hamamelissvatten.
Det här köpte jag minst sagt på vinst och förlust. Hade läst lite i Facebookgrupperna om Trollhassel och att det skulle vara bra på fet och aknebenägen hy, och mindes vagt att det ofta benämns Hamamelis. Köpte flaskan och bad en tyst bön om att jag inte slängt pengarna på nåt för supertorr eller åldrad hy. Men nejdå, värsta supergrejen kom jag hem med! Porsammandragande och "uppfriskande" som det så fint står på flaskan. Jag älskar den här.
Använder den ibland som ett ansiktsvatten, antingen rent på en bomullsrondell eller tillsammans med lite äppelcidervinäger utspätt med vatten. Brukar hälla en skvätt i blandningen när jag gör lermasker till ansiktet också, då blandar jag oftast grön lera + vatten + ÄCV + Hamamelissvatten + någon form av eterisk olja, vilken beror på humör, till en smet.
Men det jag oftast använder den till är blandat med Aloe vera, Ylang ylang och arganoljan till ansiktssmörj. En klick aloe, tre droppar arganolja, två droppar ylang ylang och ett par droppar av den här. Tadaa! Porsammandragande kan man minst sagt säga att den är, mina porer på näsan har krympt märkbart och mina pormaskar försvinner i rasande fart. 
Finns att köpa på samma ställen som arganoljan av samma märke.
 
 
Eteriska oljor av Ylang ylang och Tea tree.
Mina favoriter bland eteriska oljor! Tea Tree-oljan är köpt på Bodystore, men just det här märket har jag sett både på diverse hälsokostbutiker och även på ICA Maxi! Den använder jag outspädd som punktbehandling på finnar, främst såna där stora som sitter på insidan och bara värker. Tea tree är antibakteriellt och rekommenderas på allt från akne till nageltrång och fotvårtor. På flaskan står det att den ska spädas 1 del Tea tree och 9 delar annan olja, t ex jojoba eller mandel, för punktbehandling. Tea tree är väldigt starkt och alla klarar inte av den outspädd, men min hy är väldigt tålig och det enda jag nånsin reagerat på är Palma Rosa eterisk olja, den gör att mitt ansikte börjar hetta och jag blir knallröd. Därför duttar jag på finnar helt outspätt, men prova dig fram!
Ylang ylang använder jag till hela ansiktet, och är köpt på iHerb, helt enkelt för att den var billig där. Ylang ylang är sebumbalanserande (sebum är alltså hudens egna fett) och jag blandar två droppar med arganolja och aloe vera och smörjer ansiktet med. När jag fortfarande använde smink så tyckte jag den hjälpte jättebra för att få sminket att sitta bättre, och inte rinna ner i urringningen under dagen. Nu sminkar jag mig ju inte längre, men den hjälper bra ändå - jag blir inte alls glansig i ansiktet under dagen och den verkar också hjälpa mot pormaskar, de jag alltid haft på näsan är inte alls lika framträdande längre. 
 
Sheasmör.
Måste först bara ursäkta att burken ser så ofräsch ut. Det blir tydligen så efter ett tag när man inte är superduktig på att skura ur badrumsskåpet. Heh.
Jag köpte sheasmör hos Akoma för att använda i hemgjorda bivaxsalvor, läppbalsam med mera. Sen läste jag i en av No 'Poo-grupperna på Facebook att sheasmör tydligen funkar superbra mot akne. Sheasmöret jag köpte var väldigt hårt, Akoma har även en mjukare sort som heter Shea Million, och för att göra det mjukare och lättare att smörja ansiktet med så vispade jag det i en matberedare tillsammans med lite jojobaolja och druvkärneolja. Slevade upp i en burk och vips hade jag en superhärlig ansiktskräm. 
Jag använder den inte varje dag, tycker att den känns alldeles för fet för det och tar dessutom ganska lång tid på sig att gå in i huden. Därför använder jag den ca en gång i veckan och då på kvällen, strax innan jag ska lägga mig. Den går in i huden under natten och jag är silkesmjuk i flera dagar efteråt. Och mitt ansikte älskar den, finnar och rodnader går ner och syns mycket mindre.
Eftersom jag gjorde en stor burk på 100ml och använder pyttelite i ansiktet varje gång så tar den ju typ aldrig slut, därför använder jag den även på läppar, händer och fötter för att den inte ska hinna bli gammal. Och den funkar precis lika bra på resten av kroppen!

Pust, äntligen är det här inlägget färdigt! Ett inlägg som skulle lätta upp flödet av tunga ingrediens-inlägg lite men som tillslut vart precis lika långt och tungt ändå. Vet inte hur länge jag tragglat med bilder och text.
Har ni några frågor eller funderingar får ni, som vanligt, gärna kommentera!
Vad har ni för rutiner? :)
Trackback

Skönhetsskafferiet - Beautypantry

Skönhetsrutinerna direkt från skafferiet

RSS 2.0